niedziela, 23 czerwca 2013

Najlepsze ciasto na pizzę

Nie znam osoby, która nie lubi pizzy. Odkąd tylko pamiętam, szukałam przepisu na idealne ciasto. Koniec końcem po wypróbowaniu każdego z nich, dochodziłam do wniosku, że to nie to, czego szukałam. Jeśli ciasto było dobre w smaku, gięło się, kiedy tylko chwyciło się kawałek pizzy do ręki. Innym razem ciasto było tak grube, że w zasadzie tylko ono było wyczuwalne, czy też spiekało się tak szybko, że ser ledwo zdążył się rozpuścić, a w konsekwencji z piekarnika wyciągałam pizzę-kamień. Metodą prób i błędów udało mi się dobrać składniki tak, że moja pizza udaje się za każdym razem. Ciasto przede wszystkim nie wygina się na wszystkie strony, jest puszyste, ale ani nie za miękkie, ani nie za twarde, rzekłabym - idealne :) Jeśli lubicie pizzę na podwójnym cieście - proponuję podwoić składniki, jakich użyjecie. 

Dodatki, to oczywiście kwestia upodobań. Jednak nie ukrywajmy, dużą rolę w pizzy odgrywa ser. Najczęściej mówi się o mozzarelli. Moim zdaniem najlepsza jest żółta odmiana, choć rzadko spotykana. My, Polacy, raczej niechętnie sięgamy po białą mozzarellę przygotowując pizzę, przyzwyczailiśmy się do tradycyjnego, ciągnącego się żółtego sera, a najlepiej podwójnej jego ilości. W takiej sytuacji polecam ser salami. Jego używam najczęściej. 
Równie ważną rolę odgrywa sos. U mnie jest to najczęściej sos pomidorowy. Jeśli mam czas, przygotowuję sos z pomidorów z puszki lub ze świeżych w sezonie. Z dodatkiem świeżych ziół smakuje obłędnie. 


Składniki: (1 pizza o średnicy 30-35 cm)
200 g mąki pszennej,
20 g świeżych drożdży,
2 łyżki oliwy z oliwek,
1/3 szklanki ciepłej wody + 3/4 łyżki mleka,
1/2 łyżeczki soli,
szczypta pieprzu

Mąkę wymieszać ze solą i pieprzem. Dodać drobno pokruszone drożdże. Dodać oliwę z oliwek, a na samym końcu wodę z mlekiem. Ciasto wyrabiać ok. 10 min. (koniecznie!), następnie uformować z niego kulę, włożyć do miski i przykryć lnianą ściereczką. Odstawić na godzinę w ciepłe miejsce, aby ciasto podwoiło swoją objętość. Blat delikatnie opruszyć mąką, rozwałkować cienko ciasto. Przełożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Zawinąć brzegi. Całą powierzchnię ciasto nakłuć widelcem. Dodać sos i pozostałe składniki. Piec ok. 12-15 min. w 190°C z termoobiegiem. Brzegi pizzy powinny być lekko zarumienione.


62 komentarze:

  1. Wyszła cudnie:) Chyba zaraz się zabiorę za ciasto:)

    OdpowiedzUsuń
  2. też dzisiaj robiłam pizzę, pycha!

    OdpowiedzUsuń
  3. kochamy pizzę, a szczególnie Mój S :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam! Chociaż przyznam, że uważam, iż niezależnie od ciasta, ważny jest też sposób wypiekania. Nic nie może się równać pizzy na kamieniu. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, to jest też istotne, ale z braku kamienia trzeba ratować się ciastem :)

      Usuń
  5. noo, ja też wiecznie poszukuję idealnego przepisu na ciasto i różnie to bywa...;p

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale smakowicie wygląda! Chętnie bym zjadła! :D ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam domową pizzę, pycha się prezentuje :>

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak smacznie wygląda! Od razu bym ją schrupała ^^

    OdpowiedzUsuń
  9. Czyli zgodnie z zasadą, że trzymając kawałek pizzy nie powinnien opadać bezwiednie w dół?:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Raz robiłam niestety tylko domową, a takie najlepsze:D

    OdpowiedzUsuń
  11. Upiekłam pizzę z Twojego przepisu i muszę przyznać, że faktycznie się nie wygina (pomimo dużej ilości kurczaka na każdym kawałku). Niestety, późno zabrałam się za wyrabianie ciasta, a na kolację czekała pokaźna grupa osób, więc u mnie pizza "leżakowała" zaledwie 20 minut, a nie godzinę (wyobrażam sobie, że wtedy byłaby jeszcze pyszniejsza!). Dodałam odrobinę sproszkowanego czosnku, co by nieco wzbogacić smak ciasta. I mam pytanie (dosyć dziwne i śmieszne): jak zawijasz brzegi pizzy - pod spód? Ja zawijałam od góry (mam nadzieję, że wiesz, co mam na myśli) i w trakcie pieczenia brzegi się odklejały i "leciały" ku górze. Masz na to jakiś sposób? Byłabym wdzięczna za odpowiedź. (;

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może odlepiały się ze względu na nadmiar mąki, której użyłaś przy wałkowaniu. Przed zawijaniem warto podrzucić kilka razy ciastem, wtedy mąka opadnie na blat.

      Usuń
  12. No nareszcie!!! Ileż czasu się męczyłam z różnymi ciastami! Niby były ok ale najczęściej były... powiedzmy, trudne w obróbce ;) To ciasto jest wyjątkowo fajne, gładziutkie, elastyczne, sprężyste. No i pizza w końcu nadaje się do trzymania w ręku a nie jedzenia nożem i widelcem ;)
    Ma tylko jedna wadę - regularne bitwy w domu o każdy kawałek ;))
    Gorąco polecam!

    OdpowiedzUsuń
  13. witam!do jakiej grubosci tryeba roywalkowac ciasto

    OdpowiedzUsuń
  14. ja robiłem podwójną porcje w jednym cieście ( wszystkiego dałem po 2 razy) no i było za rzadkie to dodałem 3 łyżki mąki i było fenomenalne najlepsze ciasto jakie jadłem :D

    OdpowiedzUsuń
  15. dzisiaj bede robia.Napisze pozniej opinie.

    OdpowiedzUsuń
  16. w przepisie jest napisane 1/3 szkl. wody i 3/4 ŁYŻKI?? mleka. stad moje pytanie- ile to jest 3/4 lyzki mleka?

    OdpowiedzUsuń
  17. zle sie wyrazilam wyzej:) chcialam zapytac czy to jest 3/4 lyzki czy szklanki mleka? chce dzis zrobic pizze wg tego przepisu a ze jestem jeszcze raczkujaca w temacie;)- stad moje pytanie
    Malgoska

    OdpowiedzUsuń
  18. Właśnie zjedliśmy z podwójnej porcji 😊 Polecam, ciasto lepsze niż z niejednej pizzerii 😋 Pycha

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam serdecznie mój piekarnik posiada funkcję termoobegu tylko z pieczeniem dołu czy tam mam upiec pizze? JAL wysoko położyć? Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam serdecznie mój piekarnik posiada funkcję termoobegu tylko z pieczeniem dołu czy tam mam upiec pizze? JAL wysoko położyć? Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  21. Super przepis! Polecam bardzo. Nie jest ciapowaty,nie rozwala się pomimo dużej ilości składników. Jest fajny chrupiący i bardzo dobry :) Dziękuję za niego Crispy Biscuits :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodam że ja użyłam maki babuni z biedronki i piekłam bez termoobiegu w 200 stopniach ok 20 minut.

      Usuń
  22. Czy oliwę z oliwek można zamienić na olej?

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciasto na pizzę Magdy GesslerDrukuj

    Przepis Magdy Gessler

    CZAS 1 godz. 30 min.TRUDNOŚĆPORCJA DLA

    mąka340 gsuszone drożdże5 gcukier1,5 łyżeczki

    sól1,5 łyżeczkioliwa2 łyżeczkiletnia woda250 ml


    zdj. shutterstock

    Pierwszym elementem świadczącym o jakości pizzy jest ciasto, a najlepsze powinno być lekkie, cieniutkie i pięknie wypieczone na brzegach.

    Rozpuścić drożdże w letniej wodzie i odstawić na 10 minut. W dużej misce wymieszać mąkę, cukier, sól i wlać drożdże. Wyrabiać 5-10 minut na blacie lub stolnicy oprószonej mąką, aż ciasto stanie się jednolite i elastyczne. Odstawić na 10 minut. Ponownie włożyć ciasto do miski i wyrobić z oliwą. Podzielić na porcje po 150 g i uformować w kule.

    Przykryć ciasto folią i odstawić na 45 minut, aby urosło (powinno zwiększyć objętość dwukrotnie). Kiedy ciasto wyrośnie, nagrzać piekarnik do 230C. Oprószyć ciasto mąką i wałkować, tak by ze środka usunąć pęcherzyki powietrza. Uformować ciasto w placki o średnicy około 30 cm. Piec z ulubionymi dodatkami około 10-15 minut.

    OdpowiedzUsuń
  24. www.szybkapizza.pl to nie jest zwykła pizza. Naprawdę smakuje wyśmienicie!

    OdpowiedzUsuń
  25. polecam, pizza wyszła bardzo smaczna:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ciasto super pieknie urosło, mięciutkie spreżyste bardzo smaczne

    OdpowiedzUsuń
  27. Czy dobrze rozumie.... Nie robimy tutaj rozczynu z drożdży.... 😁

    OdpowiedzUsuń
  28. Super wychodzi to ciasto, a sosik jeszcze lepszy :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Wypróbowałam już wiele przepisów na pizzę, ciasto często było zbyt twarde albo zbyt grube, ciągle jakieś "ale"... Jednak ten przepis, mimo mojego zrezygnowania obronił się, ciasto było cudowne, wszystkim bardzo smakowało. Kawałki nie uginały się, ale nie było za twarde, wilgotne i te 15 min w piekarniku wystarczyło idealnie. Polecam serdecznie 😊😊😊

    OdpowiedzUsuń
  30. Zapisuje ciekawe jestem ci z tego wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Ciasto wyszło twarde, nie urosło nic i nie dało się rozwałkować.... Rozwarstwialo się.... 😭

    OdpowiedzUsuń
  32. Moje ciasto wyszło podobne do tego, które opisała Martunia. Uratowałam je dodając więcej drożdży, wody i mąki, ale i tak nie była to "pyszna" pizza ��

    OdpowiedzUsuń
  33. Po wyrośnięciu ciasta wyrabiam je w kaszy mannej a nie w mące wtedy jest jeszcze bardziej chrupiące, polecam wszystkim.

    OdpowiedzUsuń
  34. Na którym poziomie piekarnika piec?

    OdpowiedzUsuń
  35. Super przepis, piekłam i wyszła obledna, dałam ciut więcej mąki.

    OdpowiedzUsuń
  36. Piszesz że należy dodać 1/3 szklanki wody i 3/4 łyżki mleka a ???? czy może
    3 lub 4 łyżki mleka coś mi tu nie pasuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się nad tym zastanawiam ?czy to nie błąd w opisie,jednak mimo to wyszła super ,może jedną łyżeczkę więcej daję mleka

      Usuń
  37. Super przepis. Z chęcią będę go powtarzał!

    OdpowiedzUsuń
  38. Super przepis na pizzę.

    Polecam zajrzeć do hurtowni opakowań gastronomicznych

    https://tedmark.pl/ :)

    W ofercie znajdziecie m.in opakowania do pizzy, burgerów czy wrapów.

    OdpowiedzUsuń
  39. Robię 2 raz. Pyszne! Ale w tych proporcjach za rzadkie

    OdpowiedzUsuń
  40. To jest najlepsze ciasto jakie testowałam dotychczas, a przyznaję, że nie było ich mało.
    Pozdrawiam Panią Autorkę.

    OdpowiedzUsuń
  41. Wypróbowałam, przepis jest super. 👍😃

    OdpowiedzUsuń
  42. Zrobiłam wczoraj z podanej porcji jednak miałam obawy co do ilości mleka!czy ma być 3-4 łyżki,czy 3/4 ?przyznam że dałam łyżkę więcej.ciasto w brew pozorom ( myślałam że będzie za twarde)naprawdę genialne. Super się rozwałkowało,może trochę za gruby placek zrobiła,nie sądziłam że tak pięknie urośnie, składniki jej nie przygniotły. Piekłam chwilkę dłużej i mimo spieczonych boków i spodu ciasto jest kruche ,a nie takie że można zęby połamać.genialny przepis polecam nawet jak dla takiego laika jak ja .ps już czeka wyrobione ciasto z podwójnej porcji na wieczór 😊👍

    OdpowiedzUsuń
  43. Przepyszne ciasto. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  44. Przepis mistrz, dziękuję. Zanim uformowałam z ciasta placki, włożyłam ciasto na dobę do zamrażalki. Wyszło jeszcze lepsze. Moja rodzina nie chce innej pizzy.

    OdpowiedzUsuń
  45. Świetny przepis! Ciasto delikatne i puszyste... idealne!!!

    OdpowiedzUsuń
  46. cześć, jakiej mąki używasz do tej pizzy?

    OdpowiedzUsuń
  47. co to znaczy 3/4 łyżki? żeby dodać jedną niepełną łyżkę mleka czy żeby dodać trzy do czterech łyżek mleka?

    OdpowiedzUsuń